دوستان
 

سیستم_تعلیق خودرو Suspension

مقدمه #سیستم_تعلیق خودرو Suspension, مجموعه واسط بین محفظه نگه دارنده سرنشینان ، شاسی و چرخ های خودرو است ، که تنظیم کننده نحوه واکنش محفظه نگه دارنده و شاسی نسبت به جاده است. در ابتدا این سیستم متشکل از ساختار یک تکه بود که چرخ های جلو یا عقب رابه یکدیگر متصل می نمود. این سیستم دارای نکات منفی بود که استفاده از آن را در خودروها محدود نمود تا آنجایی که امروزه این سیستم در خودروهای سنگین استفاده می شود در خودروهای سبک مسافربری از تکنولوژی های نوین استفاده می نمایند. آخرین تکنولوژی که در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد سیستم "تعلیق فعال" یا "Active Suspension" است.

ایده ای که پشت این سیستم می باشد تطبیق خودرو با جاده می باشد. پارسیان صنعت در ادامه طرح کلی پیاده سازی شده و انواع مختلف این سیستم را مورد بررسی قرار خواهد داد

ادامه نوشته

🚘 تسمه تایم هیچوقت در حالت ایستاده پاره نمیشه !

🚘 تسمه تایم هیچوقت در حالت ایستاده پاره نمیشه !

✅ پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده امکان داره رخ بده پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید!

✅ با یه حرکت ساده میتونید بفهمید تسمه پاره شده یا نه و از نابود شدن موتور در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کنید.

✅اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید : بزنید دنده یک و ماشین رو هُل بدید اگه ماشین تو دنده بود و حرکت کرد تسمه پاره شده و باید یدک کش خبر کنید ببره تعمیرگاه ولی اگه ماشین حرکت نکرد یعنی تسمه سالمه !

جی تگ (Jtag) چیست

 

جیتگ یک پروتکل استاندارد ارتباطی است که در ابتدا برای تست قطعات ابداع شد اما امروزه بیشتر برای پروگرام و دیباگ کردن قطعات استفاده میشود. این ارتباط از 4 سیگنال به نامهای TDO-TCK-TDI-TMS و یک سیم زمین تشکیل شده است.

✅دیباگر جیتگ چیست ؟

دیباگر سخت افزاری است که از طریق کانکتور جیتگ به میکروکنترلر وصل شده و با کمک نرم افزار درون PC میتوان به تعقیب برنامه و اشکال زدایی آن پرداخت.

✅آیا پروگرامر می تواند کار دیباگر را انجام دهد ؟

خیر دیباگر معمولا توسط سازنده خود قطعه ارائه میشود و تا بحال پروگرامر که دیباگر هم باشد توسط شرکتی تولید نشده است. اگر تولید شده، ناکارآمد است.

✅کانکتور JTAG چه استفاده ای دارد؟

این کانکتور علاوه بر استفاده برای حالتهای ISP در حالت JTAG برای پروگرام آی سی های CPLD و FPGA و ATXMEGA استفاده میشود.

سنسور کیلومتر چیست؟



سنسوری است که سرعت خودرو را با استفاده از چرخدنده مستقر بر شافت خروجی گیربکس« و در برخی خودروها، خروجی دیفرانسیل » به پشت آمپر و ecu
ارسال می کند.
خودروهای خیلی جدید این سنسور را ندارند بلکه ecu این اطلاعات را با در نظر گرفتن میانگین سرعت چرخها که از سنسور سرعت چرخها که برای سیستم ترمز ABS لحاظ شده دریافت می کند.

علایم خرابی:
1.از کار افتادن نشانگر کیلومتر در پشت آمپر
2.شلاقه زدن عقربه کیلومتر
3. خاموش شدن خودرو در دست اندازها و گاها پشت چراغ قرمز و در کل هنگام رها یکمرتبه ای پدال گاز

درصورت خرابی یا تنظیم نبودن میکروسوئیچ پدال کلاچ در سمند موتور ملی یا خودروی دنا ، چراغ چک در پشت آمپر روشن شده و دستگاه عیب یاب خطای آن را نشان می دهد و خودرو مابین تعویض دنده ها گاز اضافه می خورد .لازم بذکراست شل بودن رگلاژ سیستم کلاچ و پایین قرارگرفتن پدال کلاچ از حد استاندارد خود نیز باعث بروز این ایراد می شود. زیرا میکرو سوئیچ کاملا فشرده نمی شود

❇️ دسته‌موتور چیست؟

⚡️دسته‌موتور وسیله‌ای است که موتور خودرو را به بدنه متصل می‌کند. ⁣⚡️به منظور دمپ ارتعاشات ناشی از موتور خودرو، برخی از دسته موتورها از لاستیک ساخته می‌شوند و بدین وسیله اتصال فلز به فلز مستقیم موتور و بدنه وجود ندارد. پارسیان صنعت ⁣⚡️برای کاهش بیشتر ارتعاشات موتور، دسته موتور برخی از خودروها روغنی است. ⚡️برخی از خودروسازان نظیر هوندا و تویوتا از این نوع دسته موتور استفاده می کنند که دمپ ارتعاشات آن بسته به شرایط متغییر است. ⁣⚡️پورشه نیز از سیستم الکترومغناطیسی برای دسته موتور‌های خود استفاده می‌کند تا به صورت فعال، ارتعاشات موتور را دمپ کند. ⁣⚡️این قطه نیاز به سرویس ندارد و پس از خرابی باید تعویض شود. ⁣⚡️خرابی دسته موتور در نوع‌های پلاستیکی آن با پاره شدن آن به وجود می آید. در نوع روغنی آن، خروج روغن از آن نشان‌دهنده خرابی این قطعه است. ⁣⚡️زمانی که دسته موتور ایراد داشته باشد، در حالت ⁣توقف خودرو، ارتعاشات بیش از اندازه مشاهده می‌شود.

اطلاعیه فنی



در خودروهای رانا و پژو ۲۰۶ اکوماکس بعضا روشن ماندن ساعت و صفحه نمایش بصورت ثابت منجر به ایجاد برق دزدی و دشارژ باتری در زمان خاموش بودن موتور می گردد.
برای رفع این ایراد ابتدا به دانلود نود BCM و بررسی پیکربندی مربوط به آن اقدام نموده و سپس اقدام به تعویض نود MFD (صفحه نمایش) و ساعت می نماییم.


در صورت مواجه شدن با ایراد یکسره شدن پنکه بخاری در خودروهای ۲۰۶ اکوماکس، یونیت بخاری و اتصالات مربوطه و نیز اتصال بدنه مربوط به کنار ECU ایربگ مورد بررسی قرار گیرد.

 

درخودروی سوزوکی دوعدد اتصال بدنه در قسمت جلوی سرسیلندر روی موتور نصب شده است، درصورت شل بودن ویا قطع بودن این اتصالات بدنه ، فیوز مربوط به تغدیه ECU در داخل جعبه فیوز اتاق سوخته و چراغ چک در حالت سوئیچ باز روشن نشده و موتور نیز روشن نمی شود.

درمواردی که پس از خاموش نمودن خودرو و خارج شدن از آن دربها بصورت اتوماتیک قفل می گردند، می بایست در خودروهای مجهز به سیستم دزدگیر میکروسوئیچ هرکدام ازدربها مورد بررسی قرارگیرد و در خودروهای مجهز به سیستم مالتی پلکس علاوه بربررسی میکروسوئیچ دربها،پارامترهای مربوط به پیکربندی قفل اتوماتیک در نودها بررسی شود.

ادامه نوشته

طريقه سنكرونيزه كردن سويچ 206# مولتي پلكس :

ابتدا چند دقيقه صبر كرده و سپس يك مرتبه قفل مركزي را با دست فعال وغير فعال مي كنيم . پس از اين عمل دگمه هاي ريموت را امتحان مي كنيم در صورت عدم عملكرد 10 الي 15 دقيقه هيچ عملي انجام نمي دهيم ( در اين فاصله اصلا ريموت دستكاري نشود ) وبه ترتيب مراحل پاييني را انجام مي دهيم :

سويچ را داخل مغزي قرار داده و1 دقيقه صبر مي كنيم .

دكمه LOCK را فشرده و سويچ را باز كرده و 5 ثانيه صبر مي كنيم .

در پايان 5 ثانيه دكمه LOCK را رها كرده و5 ثانيه ديگر در حالت سويچ باز صبر مي كنيم .

در پايان 5 ثانيه سويچ را مي بنديم وقفل مركزي را با دست يك مرتبه فعال و غير فعال مي كنيم .

بعد از چند ثانيه 3 مرتبه به فاصله هاي 2 ثانيه 2 ثانيه دكمه LOCK فشرده و رها مي كنيم.

ريموت و#bsi سنكرون شده اند .

 
  BLOGFA.COM