این شبکه توسط شرکت بوش آلمان در سال 1980 معرفی شده است ، اولین قطعات این سیستم را شرکت های Intel  و Phillips  در سال 1987 تهیه کرده اند و در سال 1991 استاندارد لازم برای استفاده از آن تهیه شده و در خودرو های مرسدس کلاس S  برای اولین بار در سال 1992 استفاده شده است. شبکه CAN  همانند شبکه VAN  بوده با این تفاوت که به جای هفت لایه استاندارد ارتباطی در خودرو تنها از دو لایه اول استفاده شده است و سرعت انتقال اطلاعات تا یک مگا بیت بر ثانیه می تواند باشد. شبکه CAN  جهت انتقال اطلاعات از دو سیم CAN Hi  و CAN Low  استفاده می کند.  Baud rate انتقال اطلاعات در CAN Low  ، 125 Kbit / s  و در CAN Hi  ، 1 Mbit / s  می باشد.
 
 
ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه CAN  :
 
 
IFS  : فضای خالی بین فریم های اطلاعات ، سه بیت 1
SOF  : شروع فریم اطلاعات ، یک بیت 1
IDENT  : فیلد شناسایی اطلاعات و اولویت بندی آنها ، 11 بیت
RTR  : درخواست ارسال ( یا دریافت ) از راه دور ، یک بیت 0
IDE  : فیلد توسعه فیلد شناسایی اطلاعات IDENT  ، یک بیت 0
R0  : رزرو شده ، یک بیت 0
DLC  : کد طول اطلاعات ، 4 بیت
DATA  : اطلاعات ، تا 8 بایت
CRC  : بیت های کنترل 15 بیت بعلاوه یک بیت 1
ACK  : آگاه کننده دریافت اطلاعات توسط ECU  مقصد ، 15 بیت بعلاوه یک بیت 1
EOF  : پایان فریم اطلاعات ، 7 بیت 1
 
 
نکته مهم :
در خودرو پژو 206 سیم های شبکه CAN  بنابر استانداردهای موجود دارای شماره سیم های 9000 و 9001 هستند.
 
نمونه ای از ارسال و دریافت اطلاعات در هنگام فشردن دسته راهنما یا دسته برف پاک کن
همچنان که در شکل زیر مشخص است BSI  همیشه در حال ارسال اطلاعات به صورت فریم هایی به تمامی ECU  ها از جمله COM2000  است. این عمل در هر چند میلی ثانیه یک بار انجام می شود. تا زمانی که دسته راهنما یا دسته برف پاک کن فشرده نشده اند کار خاصی انجام نمی شود. اما به محض فشردن آن یکی از کلیدهای داخلی آن بسته می شود. در داخل COM2000  همانند تمامی ECU  های سیستم مولتی پلکس بخش VAN Controller وجود دارد که بلافاصله نسبت به این عمل ، عکس العمل نشان داده و با رسیدن پیام Request  از طرف  BSI  ، به طور همزمان بر روی فریم اطلاعاتی دریافتی شروع به ثبت اطلاعات می کند. این عمل که توسط COM2000  انجام می شود Immediate Response  یا پاسخ سریع نام دارد. لازم به ذکر است که به طور همزمان هر دو ECU  در یک زمان قادر به مشاهده اطلاعات روی شبکه هستند لذا BSI  بلافاصله با مشاهده تغییر در بیت های ارسالی خود به وجود پیام در دسته راهنما پی می برد.
 
در این حال BSI پیان بعدی را که متشکل از دستور COM2000  است را بر روی شبکه می فرستد. BSM  که تا کنون در شبکه ساکت بود با مشاهده این پیام و با توجه به تشخیص کد شناسایی ( Identifier ) موجود در فریم اطلاعاتی متوجه می شود که پیغام مربوطه به او اختصاص دارد لذا با دریافت این اطلاعات بلافاصله برای اطمینان BSI  از دریافت اطلاعات توسط مقصد ، بر روی فریم اطلاعاتی BSI  دست برده و یکی از بیت های آن را ست می کند. با انجام این کار BSI  مجددا به سراغ ارسال پیام برای COM2000  رفته تا شرایط جدید را سوال کند. از طرفی BSM  نیز که دستور لازم را دریافت داشته و فورا چراغ جلو را روشن می کند. این عملیات با سرعتی بالا بر حسب این که هر یک از قطعات بر روی کدام BUS  قرار دارند تکرار می شود.
 
طریقه سنکرون کردن ECU  ها در خودرو 206 مولتی پلکس
به طور کلی سنکرون کردن  ECU  ها در هر شبکه مولتی پلکس جهت انتقال صحیح اطلاعات امری لازم و حیاتی به نظر می رسد زیرا در صورتی که این قطعات با یکدیگر هماهنگ نباشند بیت های ارسالی از طرف یک ECU  توسط ECU  مقصد دیده نشده و کل اطلاعات از دست می رود. این عملیات به روش های مختلفی صورت می گیرد این روش ها شامل متدهای تکنیکی Bit stuffing , Non data , Bipolar , Biphase , NRZI , NRZ و Manchester می باشند. روش مورد استفاده در پژو 206 روش های Stuffing برای شبکه CAN  و  Manchester  برای شبکه های VAN  است.
در روش Stuffing  که در CAN  استفاده می شود ، به ازای هر 5 بیت یکسان که از طریق شبکه منتقل می شود ، ECU  فرستنده یک بیت مخالف فرستاده تا تمامی ECU  ها توسط این بیت خود را با فرکانس ECU  ارسالی سنکرون کنند. در روش Manchester  که در VAN  استفاده می شود به ازای هر سه بیت ، یک بیت 0 و یک بیت 1 ارسال شده تا طبق استاندارد VAN Controller  ، در تمامی ECU  ها همه مصرف کننده های این اطلاعات ، خود را با فرکانس ECU  فرستنده سنکرون نمایند.
 
توجه:
در صورت عدم هماهنگی فرکانسی ECU  های مختلف حتی با عدم آشکارسازی یک بیت از مجموع اطلاعات ، پیام ارسالی از دست خواهد رفت.
نکته بسیار مهم:
در خودرو پژو 206 اگر یکی از سیم های شبکه CAN  را قطع کرده و یا به بدنه وصل کنیم شبکه CAN  قطع می شود ، اما در شبکه VAN  با توجه به این که تشخیص اطلاعات روی شبکه به طریق دیفرانسیلی استحصال می گردد قطع کردن یک خط و یا بدنه نمودن آن موجب قطع شبکه نشده و تنها حساسیت شبکه مذبور را نسبت به امواج مزاحم ( نویز ) بالا می برد.
 
خطوط K  و L
این خطوط ارتباطی که توسط یک تک سیم به BSI  و ECU  های انژکتور ، گیربکس اتوماتیک و ABS  متصلند ، توسط پروتکلی به نام KWP2000   ( Key Word  Protocol ) پشتیبانی شده و می توانند با سرعت 10 Kbit / s  اطلاعات حافظه داخلی این ECU ها را که در محلی برای حفظ معایب سیستم موجود است به سوکت عیب یابی انتقال دهد. از طریق این خطوط می توان توسط دستگاه هایی نظیر Diag2000 و Odissee  با ECU  های مذکور ارتباط برقرار کرده و آن ها را عیب یابی و رفع عیب نمود. این انتقال اطلاعات می تواند به صورت درخواست فعال کردن فرمانبر ها و یا درخواست خواندن عیب های ECU  های خودرو 206 باشد.
ساختار ارسال پیام در خطوط K  و L
 
 
Fmt  : فریم فرمت.
Tgt : آدرس ECU  یا دستگاه عیب یابی بر حسب ارسال پیام از ECU  به دستگاه عیب یابی یا برعکس.
Src  : آدرس ECU  یا دستگاه عیب یابی بر حسب ارسال پیام از دستگاه عیب یابی به ECU  یا یرعکس.
Sld : شماره سرویس.
Data  : اطلاعات و پارامترها.
CS  : چک سام تشخیص خطا.
 
نمودار ارتباط ECU  های پژو 206 ایران با سوکت عیب یابی
 
 
نکته :
در خودرو پژو 206 مولتی پلکس سیم های این شبکه بنابر استانداردهای موجود دارای شماره سیم های:
     9006 و 9007 برای ECU  های انژکتور و گیربکس اتوماتیک
      9008 برای ECU  ، BSI
      9009 برای ECU  ، ABS
هستند که بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوند A  نیز دیده می شوند.
 
شماتیک ارتباطات شبکه مولتی پلکس 206 ایران
 
مقایسه تفاوت های دو لایه اصلی شبکه های VAN  و CAN